Doel
Waar mogelijk zijn inwoners financieel zelfredzaam. Waar nodig helpen we inwoners rond te komen en een armoedeval te voorkomen. Middelen zetten we in op plekken waar ze het hardst nodig zijn. We zetten in op preventie van financiële problemen zodat erger voorkomen wordt.
Reguliere activiteiten
- Het binnen het sociaal domein integraal uitvoeren van een activerend minimabeleid. We hebben hierbij speciale aandacht voor ondernemers, kinderen en jongeren en het bestrijden van langdurige armoede
- Het bieden van ondersteuning op maat aan inwoners met schulden
- We zetten in op preventie en vroegsignalering van schulden
- Wij voeren de regie over de schulddienstverlening door middel van casemanagement vanuit de gemeente
- We werken nauw samen met relevante ketenpartners om inwoners met financiële problemen en/of armoede te bereiken en te ondersteunen
Specifieke activiteiten 2023
Intensivering gebruik GelrePas
Met de GelrePas ondersteunen we inwoners van jong tot oud die een laag inkomen hebben of deelnemen aan een schuldenregeling. Gebruik van deze pas maakt het mogelijk om van activiteiten gebruik te maken, die anders buiten hun bereik zouden liggen, zoals deelname aan sport. Dit helpt hun om sociaal te kunnen participeren en hun gezondheid en welzijn te verbeteren. In 2019 is vastgesteld dat de pas niet voldoende gebruikersvriendelijk was en het aanbod te weinig aansloot op de behoefte van de pashouders, waardoor het gebruik van de pas zeer laag was. Hierdoor werd het doel van de pas niet bereikt. In 2021 zijn we daarom van start gegaan met de vernieuwde GelrePas, zodat inwoners hun tegoed beter benutten. Dit evalueren wij eind 2022. Daarvoor houden we een enquête onder geselecteerde pashouders, aanbieders en ketenpartners. In december 2022 presenteren we de resultaten van dit onderzoek.
De leverancier van de GelrePas heeft een communicatieplan opgesteld voor 2022 en 2023. Zij verzorgen de strooifolder, jaargids, nieuwsbrief en social media van de GelrePas. Naast onze gebruikelijke communicatiekanalen zoals social media en het gemeentenieuws in de Rijn en Veluwe, gaan we ook meer aandacht vragen voor de GelrePas en de andere minimavoorzieningen op plaatsen waar we de doelgroep persoonlijk kunnen bereiken, zoals op scholen, in de wijken, buurthuizen en op andere locaties.
Voorkomen armoedeval
Door de inkomensgrens voor de GelrePas en het Kindpakket voor stellen met kinderen te verhogen van 120% naar 150% van de bijstandsnorm, willen we de armoedeval voor deze groep inwoners verminderen zodat werken loont. Ondanks dat de toeslagen, combinatiekorting en het kindgebonden budget voor dit huishoudtype snel afnemen naarmate hun inkomen stijgt vanaf 120% van het sociaal minimum, kunnen zij hierdoor toch gebruikmaken van de voorzieningen van de GelrePas en het Kindpakket.
We maken hiervoor nieuwe afspraken met de uitvoerder van deze regelingen. Voor meer informatie over de inzet van communicatiemiddelen zie hierboven paragraaf GelrePas.
Bestrijding menstruatiearmoede
Samen met stichting Armoedefonds gaan we gratis menstruatieproducten verstrekken aan meisjes, vrouwen, non-binaire en transgender personen uit gemeente Renkum met een laag inkomen. Inwoners met een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm of inwoners die deelnemen aan een schuldregeling kunnen hiervoor in aanmerking komen. In oktober 2022 worden de menstruatieproducten uitgiftepunten (Mup’s) gerealiseerd op plaatsen waar de doelgroep regelmatig komt. Bij deze Mup’s komen posters te hangen zodat duidelijk is dat daar een Mup is en dat de menstruatieproducten gratis zijn. Ook voor deze nieuwe voorziening hebben we een communicatieplan gemaakt. Daarnaast gaan we jaarlijks een brief sturen naar onze sociale en maatschappelijke partners, waarin staat waar en hoe gratis menstruatieproducten binnen onze gemeente verkrijgbaar zijn. Maar waarin hulpverleners en docenten ook gewezen worden op de digitale folder van het Nationale Fonds Kinderhulp over het signaleren, bespreekbaar maken en oplossen van menstruatiearmoede.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Output | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Doel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
% Kinderen met kans op armoede 0-18 jaar | 9% | 10% | 9% | nb | |||
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin (%) (BBV) | R | 6% | 5% | 5% | nb | nb | |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin (%) (BBV) | NL | 6% | 6% | nb | nb | ||
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | R | 2% | 2% | 2% | nb | nb | |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren (BBV) | NL | 2% | 2% | nb | nb | ||
Aantal inwoners met een inkomen tot 120% | 1.450 | ||||||
Volumeontwikkeling schulddienstverlening: | |||||||
Aantal meldingen | 117 | 107 | 69 | ||||
Aantal adviesgesprekken | |||||||
Aantal inwoners met schulden waarvan het dossier wordt overgedragen aan Kredietbank Nederland | 41 | 26 | 29 | 20 | |||
Aantallen inkomensbeheer | 11 | 10 | 8 | 3 | |||
Aantal aanvragen Wsnp | 12 | 1 | 4 | 7 | |||
Aantallen budgetcoaching | 0 | 1 | |||||
Aantal uitgegeven Gelrepassen | 1.334 | 1.325 | 1.219 | 1171 | Stijging | ||
Aantal verstrekte kindvoorzieningen: | |||||||
Tegemoetkoming zwemles via Jeugdfonds | 53 | 41 | 20 | 14 | |||
Kindpakket | 352 | 312 | 254 | ||||
Outcome | Doel | ||||||
Afname van het aantal inwoners met schulden waarvan het dossier wordt overgedragen aan Kredietbank Nederland | 41 | Daling | |||||
Aantal geslaagde schuldregelingen | 20 | 20 | 11 | 9 |
nb = (nog) niet bekend
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Nota 'Doorontwikkeling integraal en activerend minimabeleid 2021 t/m 2025' | |
Verordening Gelrepas gemeente Renkum | |
Notitie ‘Kansen voor alle kinderen’ | |
Verordening beslistermijn vroegsignalering gemeente Renkum | |
Beleidsregels schuldhulpverlening | |
Beleidsnota integrale schulddienstverlening 2021 t/m 2025 |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | 323 | 516 | 655 | 655 | 655 | 639 |
Baten | ||||||
Saldo van baten en lasten | -323 | -516 | -655 | -655 | -655 | -639 |
Mutatie reserve | 44 | 36 | ||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -279 | -480 | -655 | -655 | -655 | -639 |