Doel
Inwoners zijn zoveel mogelijk financieel zelfstandig; balans in inkomsten en uitgaven biedt hen bestaanszekerheid. Inwoners nemen zoveel mogelijk deel aan het arbeidsproces, waarbij werk moet lonen en een armoedeval voorkomen moet worden. Wij helpen inwoners waar nodig rond te komen. We bieden laagdrempelig ondersteuning aan.
Reguliere activiteiten
- Rechtmatig verstrekken van uitkeringen op grond van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz en Bbz2004
- Inwoners ondersteunen bij het vinden van werk die een beroep doen op een van deze uitkeringen of op andere wijze ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk
- Het organiseren van een ondersteuningsaanbod organiseren dat bewezen effectief is
- onze aanpak baseren op werkwijzen die op basis van wetenschappelijk onderzoek als effectief beschouwd worden
- volgen van landelijke onderzoeken en experimenten op het gebied werk en inkomen
- Ondersteuning van inwoners met een arbeidshandicap op zoek naar werk en organiseren ondersteuning op de werkplek
- vergroten arbeidsparticipatie van inwoners met een arbeidshandicap (banenafspraak)
- ondersteunen werkgevers bij het in dienst nemen van inwoners met een arbeidshandicap
- Uitvoering van de Wsw (Wet sociale werkvoorziening), inclusief werkgeversrol
- Ondersteuning van inwoners om te participeren naar vermogen wanneer werk (nog) geen optie is met een breed scala van activiteiten
- inzetten van activerend werk als de brug tussen WMO (arbeidsmatige) dagbesteding naar arbeidsparticipatie en betaald werk
- Regionale samenwerking met onderwijs, arbeidsmarkt en werkgeversdienstverlening werkgeversservicepunt om meer perspectief op werk organiseren
- verbeteren aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt
- verbeteren toegang tot de arbeidsmarkt voor inwoners op zoek naar werk of met een arbeidsbeperking
- arbeidsmarktbewerking in de regio
- Op aanvraag beoordelen van individuele en categoriale bijzondere bijstand voor noodzakelijke kosten van het bestaan
- o.a. kosten bewindvoering
- Beoordelen aanvragen individuele inkomenstoeslag en individuele studietoeslag
- Ondersteunen werkgevers bij het invullen van SROI
Specifieke activiteiten 2023
Bestaanszekerheid vergroten
Met bijzondere bijstand kunnen we inwoners die het financieel zwaar hebben gericht ondersteunen. We voeren drie wijzigingen in:
- We schaffen het drempelbedrag af waardoor noodzakelijke kosten weer volledig voor vergoeding in aanmerking komen;
- We verhogen de inkomensgrens voor bijzondere bijstand van 100 naar 120%;
- Inkomens vanaf 120% kunnen ook bijzondere bijstand krijgen, we nemen dan een percentage van het inkomen als eigen bijdrage in aanmerking.
Met deze maatregelen ondersteunen we meer inwoners met een minimuminkomen. Daarnaast kunnen ook middeninkomens gebruik maken van de bijzondere bijstand. Om deze wijzigingen in te voeren passen we de Beleidsregels bijzondere bijstand aan. Parallel daaraan volgen we de landelijke ontwikkelingen op het gebied van de energielasten en de maatregelen die het rijk neemt om deze betaalbaar te houden. Zo nodig en waar mogelijk zullen wij vanuit de bijzondere bijstand extra ondersteuning bieden.
Landelijke aanpak Participatiewet in balans verbinden aan lokaal project Menselijke maat
Wij geven in 2023 vervolg aan de uitvoering van het project Menselijke maat dat onderdeel is van het programma Versterken van de sociale basis. We volgen de landelijke ontwikkelingen nauwgezet en anticiperen hierop met ons project. Complexe casuïstiek bespreken we met binnen het team zodat we tot een gedragen en integrale benadering komen.
Re-integratievoorzieningen transparanter maken door landelijke aanpak Breed offensief
Breed Offensief is een landelijke brede agenda om de arbeidskansen voor mensen met een arbeidsbeperking te vergroten. In 2023 passen we de re-integratieverordening aan op basis van de wetswijzigingen. Doel is dat re-integratievoorzieningen transparanter worden. Inwoners krijgen onder andere een aanvraagrecht.
Beleidsindicatoren en kengetallen
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Doel | ||
Aantal banen (per 1.000 inwoners 15-64 jaar; BBV) | R | 509,3 | 519,8 | 526,1 | 653,1 | nb | |
Aantal banen (per 1.000 inwoners 15-64 jaar; BBV) | NL | 665,9 | 678,6 | 679,3 | 805,5 | nb | |
Netto arbeidsparticipatie (BBV) | R | 65,8 | 66,6 | 65,7 | 67,8 | nb | |
Netto arbeidsparticipatie (BBV) | NL | 68,8 | 68,4 | 70,4 | nb | ||
Personen met een bijstandsuitkering | R | 32,8 | 31,1 | 37,9 | 32,1 | nb | |
Personen met een bijstandsuitkering | NL | 40,1 | 38,2 | 46,0 | 43,1 | nb | |
Lopende re-integratievoorzieningen | R | 32,2 | 31,1 | 37,9 | 32,1 | nb | |
Lopende re-integratievoorzieningen | NL | 40,1 | 38,2 | 46,0 | 43,1 | nb | |
Functiemenging (BBV) | R | 43,8% | 44,3% | 44,4 | 44,2 | nb | |
Functiemenging (BBV) | NL | 53,2% | 53,2 | 53,3 | nb | ||
Beschermingsbewind | 276 | 272 | 275 | 192 | nb | ||
Outcome | |||||||
Uitkeringsbestandsontwikkeling | -5% | -11% | -1% | -7,9% | nb | -5% | |
Uitstroom naar betaald werk | 45% | 42% | 31% | 44% | nb | 45% | |
Aantal uitkeringsdossiers met part-time werk | 93 | 81 | 66 | 52 | nb | +20% |
nb = (nog) niet bekend
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Participatiewet | Uitvoeringsplan Opbouw Sociale Werkvoorziening gemeente Renkum |
Wet Banenafspraak | Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Renkum |
Wet sociale werkvoorziening | Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Renkum |
Wet Suwi | Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ en Bbz 2004 gemeente Renkum |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) | Beleidsregels Studietoeslag gemeente Renkum |
Beleidsregels terugvordering | |
Beleidsregels bijzondere bijstand |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | 15.128 | 16.382 | 16.010 | 15.466 | 15.456 | 15.380 |
Baten | 10.608 | 8.843 | 9.017 | 9.017 | 9.017 | 9.017 |
Saldo van baten en lasten | -4.520 | -7.539 | -6.993 | -6.449 | -6.439 | -6.363 |
Mutatie reserve | -196 | -141 | 676 | |||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -4.716 | -7.680 | -6.317 | -6.449 | -6.439 | -6.363 |