Doel
Wij zijn een gemeente met een sterke samenleving, waar veiligheid de norm is en misdaad niet loont. In onze samenleving is dan ook geen ruimte voor activiteiten die de samenleving ondermijnen. We zijn een veilige gemeente waar iedereen binnen de samenleving zich prettig en veilig voelt. Ook online, waar een steeds groter deel van ons leven zich afspeelt.
Vanuit de gemeente werken we samen met alle partners, inwoners en ondernemers aan veiligheid en leefbaarheid en maken in deze samenwerking ook de verbinding met zorg. We werken aan een integrale aanpak op het gebied van de lokale zorg en veiligheidssituatie waarbij de regierol bij de gemeente ligt.
Reguliere activiteiten
Vanaf januari 2021 vormen de procesregisseurs zorg en veiligheid, de adviseurs veiligheid en de vergunningverleners, toezichthouders en handhavers één team. Hierdoor verbetert onder meer de samenwerking en kennisdeling. Dit draagt zowel bij aan de uitvoering van de reguliere en de specifieke activiteiten. Waar mogelijk werken we bij de uitvoering van de activiteiten nauw samen met onze ketenpartners.
- Trends en ontwikkelingen en signaleren de voortgang monitoren en realiseren in de gezamenlijk gestelde doelen in het integraal veiligheidsplan en deze in de veiligheidsdriehoek bespreken;
- Op orde houden van de crisisorganisatie;
- Procesregie over hoog-risico casuïstiek. Optimaal afgestemde zorg- en strafmaatregelen zodat risico's en overlast worden geminimaliseerd;
- Toezicht en (bestuurlijke) handhaving op de openbare orde en veiligheid, openbare ruimte, bossen en natuurgebieden, alcoholwet, hondenoverlast, flora en fauna, jeugdoverlast, binnen- en buitenstedelijk groen, parkeerproblematiek en corona maatregelen en gehoor geven aan oproepen van de meldkamer en afhandelen van meldingen die bij de gemeente zijn gedaan.
- Reguliere werkzaamheden die voortkomen uit de aanpak tegen ondermijning, zoals uitvoeren van bibob-onderzoek, lokaal ondermijningsoverleg en integrale controles.
- Afhandelen van en meedenken met vergunningsaanvragen (o.a. collectes, evenementen, standplaatsen en aanvragen o.b.v. de alcoholwet);
- Diverse activiteiten ten behoeve van de openbare orde en veiligheid, zoals beleidsvorming en werkzaamheden als gevolg van explosieven en vermisten uit WOII, huisuitzettingen (sinds 2021 een wettelijke taak voor de gemeente), periodieke afstemming met ketenpartners zoals brandweer en politie.
Specifieke activiteiten 2023
Toenemende druk op veiligheidstaken
Ontwikkelingen in de samenleving leiden ertoe dat werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor een veilige samenleving toenemen. Dit zijn deels planbare werkzaamhedenbestrijding, denk hierbij aan de bestrijding van ondermijning (o.a. exploitatievergunning, zie exploitatievergunning) , aanpak mensenhandel (uitvoering geven aan de in 2022 op te stellen aanpak mensenhandel) en het verbeteren van digitale veiligheid (zie intensivering aanpak digitale veiligheid). Daarnaast is een deel van de werkzaamheden niet planbaar, denk bijvoorbeeld aan de werkzaamheden die de coronacrisis en de vluchtelingencrisis met zich meenemen en werkzaamheden ten behoeve van zorg en veiligheid door lange wachtlijsten in de GGZ, door nieuw landelijk beleid waardoor mensen met psychische problematiek langer thuis blijven wonen en sinds recent ook de door spanning als gevolg van de energiecrisis. Deze nieuwe werkzaamheden en groei van bestaande werkzaamheden vormt een toenemende druk op de veiligheidstaken. Om de deze extra druk op te kunnen vangen en te voorkomen dat hierdoor achter de feiten aan gelopen wordt is extra capaciteit noodzakelijk.
Antidiscriminatie beleid opstellen
Beleid opstellen en een projectplan schrijven voor zowel de aanpak op dit thema bij medewerkers (intern) alsook ketenpartners en inwoners. De samenwerking met en bekendheid van organisatie Vizier (die de uitvoering doet voor onze gemeente) versterken. Basistraining verzorgen voor medewerkers van de Front Office van het Sociaal Domein en het KCC.
Aanpak vervuilde woningen
Als gevolg van de ontwikkeling dat er steeds meer vervuilde woningen (en tuinen) gesignaleerd worden, zullen we 2023 gebruiken om, lokaal, een sluitende aanpak hiervoor op te stellen. Het thema zal ook regionaal worden geagendeerd, omdat dit probleem zich in alle gemeenten blijkt af te spelen. Het doel hiervan is om eerder en meer vervuilde woningen in beeld te krijgen en efficiënter de problematiek en impact hiervan te beëindigen.
Aanpak jeugdoverlast door samenwerking tussen zorg en veiligheid
Het werkproces binnen het zorg- en veiligheidsdomein, zoals de samenwerkingsstructuur op casus- en fenomeenniveau, wordt verder doorontwikkeld, zodat meer samenhang tussen de verschillende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van samenwerkingspartners wordt gerealiseerd. Dit resulteert is een aanpak van multi-probleemgezinnen, PGA-jongeren, criminele- en ernstig overlast-gevende jeugdigen en gezinnen/families. De aanpak zal een geleidende schaal van interventies omvatten, van preventief naar repressief.
Intensivering aanpak digitale veiligheid
Digitale en gedigitaliseerde criminaliteit zijn de snelst groeiende vormen van criminaliteit. De pakkans is bovendien klein, zeker wanneer de dader zich niet in Nederland bevindt. Bij deze vorm van criminaliteit geldt dan ook bij uitstek dat voorkomen beter is dan genezen. Hierin is het eigen digitale gedrag cruciaal. In 2023 wordt een plan van aanpak opgesteld gericht op het vergroten van het bewustzijn en de digitale vaardigheden. Hierbij is specifiek aandacht voor de kwetsbare groepen: (kwetsbare) jongeren, ouderen en MKB.
Voorstel exploitatievergunning specifieke branches
In de aanpak tegen ondermijning kunnen met het invoeren van een exploitatievergunning specifieke branches verplicht gesteld worden een exploitatievergunning aan te vragen voor de bedrijfsmatige activiteiten. Hiermee wordt een drempel opgeworpen voor het vestigen van criminele en malafide bedrijven in de gemeente. Het komende jaar wordt onderzocht welke branches in gemeente Renkum hiervoor in aanmerking komen en wat de gevolgen zijn van het invoeren van een exploitatievergunning voor de gemeente. op basis hiervan wordt een voorstel voor de raad geschreven.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Openbare orde en veiligheid
Enkele variabelen zijn opnieuw gedefinieerd, om de cijfers maximaal aan te laten sluiten bij de prioriteiten. Bij een herdefinitie zijn de cijfers van voorgaande jaren op basis van de nieuwe definitie in het overzicht opgenomen.
Output | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Doel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
High Impact Crimes | 83 | 75 | 72 | 72 | nb | < 80 | |
Geweld op personen en zaken | 270 | 313 | 253 | 266 | nb | < 440 | |
Drank- en drugsoverlast | 36 | 54 | 45 | 60 | nb | < 50 | |
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | R | 1,1 | 0,6 | 0,8 | 0,67 | nb | < 1 |
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 2,3 | 1,99 | 1,76 | nb | - | |
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV) | R | 2,6 | 4 | 2,2 | 2,1 | nb | < 2 |
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 2,3 | 1,76 | 1,3 | nb | - | |
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV) | R | 4,0 | 5 | 4,3 | 3,1 | nb | < 5 |
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 4,8 | 4,5 | 4,3 | nb | - | |
Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV) | R | 5,1 | 5,8 | 5,1 | 6,7 | nb | < 5 |
Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV) | NL | 5,4 | 5,9 | 6,2 | 6,1 | nb | < 6 |
Meldingen cybercrime & gedigitaliseerde criminaliteit | R | 115 | 135 | 244 | 245 | nb | > 300 |
Meldingen cybercrime | R | 1 | 5 | 22 | 31 | nb | > 40 |
Signalen ondermijning (gemeente)* | R | - | - | - | 11 | nb | > 25 |
Ondermijning (politiecijfers) | R | 55 | 50 | 40 | 30 | nb | >45 |
Waarschuwing/ sluiting panden (wet Damocles) | 5 | 2 | 1 | 2 | nb | > 4 | |
Meldingen van discriminatie | - | - | 14 | 21 | nb | > 40 | |
Vermissing personen | 368 | 426 | 415 | 486 | nb | < 400 |
* Tot 2020 werd het aantal signalen voor ondermijning niet geregistreerd.
Zorg en Veiligheid
Output | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Doel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Veilig Thuis meldingen politie | - | 75 | 95 | 73 | nb | > 95* | |
% Jongeren met Jeugdbescherming | R | 1,2% | 1,4% | 1,4% | 1,6 | nb | > 1,4 |
% Jongeren met jeugdreclassering (aandeel jongeren van 12 tot 23 jaar) | R | 0,4% | 0,5% | 0,35 | 0.4 | nb | > 0,4** |
Meldingen overlast personen verward gedrag (vanaf 2022 excl. meldingen vanuit instellingen; politiemeldingen) | R | 212 | 206 | 316 | 370 | nb | > 180* |
Jeugdoverlast (politiemeldingen) | R | 174 | 170 | 120 | 182 | nb | > 175* |
Verwijzingen Halt (per 1.000 inw. 12-17 jaar; BBV) | R | 7 | 9 | 13 | 10 | nb | >15*** |
Verwijzingen Halt (per 10.000 inw. 12-17 jaar; BBV) | NL | 12 | 13 | 11 | 8 | nb | - |
Jongeren met delict voor rechter (%; BBV) | R | 1 | 1 | 1 | 1 | nb | < 4 |
Jongeren met delict voor rechter (%; BBV) | NL | 1 | 1 | 1 | 1 | nb | - |
nb= (nog) niet beschikbaar
* Meer meldingen geeft beter inzicht in de problematiek. Daarom wordt (vooralsnog) een minimum-doelstelling.
** De maatregel (jeugdbescherming, jeugdreclassering) is het gevolg van (een reeks) delict(en) die passend is en gericht is op voorkomen van recidive. Het streven is dan ook dat deze maatregelen ingezet worden indien van toepassing.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving Openbare orde en veiligheid (integraal veiligheidsbeleid) | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Integraal Veiligheidsplan 2018 – 2021 | |
Algemeen Plaatselijke Verordening inzake toezicht en handhaving | |
Hennepconvenant/ beleidsregels Wet Damocles | |
BIBOB beleid/ beleidsregels | |
Uitvoering Wet aanpak woonoverlast | |
Diverse bevoegdheden van de burgemeester zijn gebaseerd op de gemeentewet of aanverwante wetgeving waar de bevoegdheid op is gestoeld. | |
Wetgeving Bestuursopdracht ‘Zorg en Veiligheid’ | Gemeentelijk beleid |
Kadernota transformatie sociaal domein | |
perspectiefnota | |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | 4.062 | 6.250 | 4.026 | 4.057 | 4.054 | 4.055 |
Baten | 156 | 2.326 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Saldo van baten en lasten | -3.906 | -3.923 | -4.011 | -4.042 | -4.040 | -4.040 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -3.906 | -3.923 | -4.011 | -4.042 | -4.040 | -4.040 |