Doel
- Wij houden de gemeente Renkum veilig en bereikbaar voor alle vormen van verkeer.
- We richten de verkeersruimte zo in dat er een optimale balans ontstaat tussen bereikbaarheid, veiligheid en doorstroming op wegen.
- We stimuleren daarbij nadrukkelijk duurzame vormen van mobiliteit.
Reguliere activiteiten
Leefbare omgeving
- Binnen het onderdeel Verkeer leggen we de nadruk op de leefbare omgeving ten opzichte van mobiliteit. We houden zoveel mogelijk rekening met zaken zoals minder uitstoot van schadelijke stoffen, meer groen ter voorkoming van hittestress en mobiliteit van minder validen.
Verkeersveiligheid
- Beveiligen spoorwegovergangen Wolfheze en werken aan integrale toegang;
- lobbyen voor extra verkeershandhaving;
- verbeteren oversteekplaatsen (binnen projecten).
- het inzetten van maatregelen gericht op verkeersgedrag, aansluiten bij landelijke en regionale acties.
Bereikbaarheid
- Monitoren ontwikkelingen (Spoor-)wegennet;
- regionale afstemming wegwerkzaamheden en evenementen;
- beperken verkeersoverlast;
- lobbyen voor aansluiting Kievitsdel op N225.
Openbaar vervoer
- adviseren in de regio over (o.a. lopende aanbesteding) openbaar vervoer;
- meewerken aan de komst van de E-bus, Valleilijn en Rijnlijn.
Fiets
- Stimuleren gebruik Snelfietsroute (SFR) Arnhem - Wageningen;
- realisatie delen Snelfietsroute door provincie langs N225;
- voorbereiden uitbreiden SFR-netwerk (indien combinatie met beheer en onderhoud mogelijk is): route om de noord: Oosterbeek-Arnhem-Velp. Aansluiten op west-tangent Arnhem-Elst-Nijmegen.
Parkeervoorzieningen
- Reguleren parkeren;
- mogelijk omzetten parkeerplaatsen naar fietsparkeerplaatsen;
- realiseren van plan laadpalen voor elektrische auto’s.
Stimuleren duurzame vervoerwijzen
- Stimuleren gebruik van de fiets en thuiswerken;
- stimuleren gezamenlijk gebruik van de fiets, openbaar vervoer en het gezamenlijk gebruik van auto's (deelauto's, carpoolen, bus-taxi);
- voor elektrische auto's kijken we naar algemene plekken in de openbare ruimte en de mogelijkheden voor inwoners voor het laden op eigen terrein;
- we vragen de recreatieve sector in de promotie van onze dorpen te benadrukken dat we prima bereikbaar zijn per openbaar vervoer en fiets.
Specifieke activiteiten 2023
Versnelling woningbouw
Uitgangspunt bij de versnelling woningbouw is realisatie van 900 woningen. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat het benodigde budget voor de verkeerstechnische maatregelen binnen de projectgelden wordt opgenomen. Advisering bij de projecten valt binnen de regulier beschikbare uren.
Opstellen integrale visie op mobiliteit
Om de plannen rond verkeer en vervoer zorgvuldig en gecoördineerd te kunnen ontwikkelen zullen we voor het opstellen van visies rond 30 km zonering en parkeren eerst een integraal beeld over de gewenste mobiliteit van onze gemeente moeten opbouwen. Dit is in het algemeen wenselijk om daarmee de optimale balans tussen vervoerwijzen te kunnen bepalen en daarmee onze inwoners ook een evenwichtige combinatie van bereikbaarheid en leefbaarheid te kunnen bieden.
Het is wettelijk verplicht om beleid vast te stellen en uit te voeren, een verplichting vanuit de Planwet Verkeer en Vervoer, waaraan we voor het laatst meer dan 10 jaar terug invulling hebben gegeven met ons Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2010-2020. De planhorizon is gepasseerd, we zullen een nieuwe visie op mobiliteit moeten opbouwen vanuit alle actuele ontwikkelingen en onze eigen ambities.
Wij stellen daarom voor om de visieonderdelen van de 30 km zonering (€ 25.000) en de parkeernormennota (€40.000) samen te voegen en te verbreden tot een integrale mobiliteitsvisie als basis voor de uitwerking naar o.m. die specifieke onderwerpen. Dan ligt er ook een startpunt voor specifieke plannen op andere onderwerpen zoals fietspaden, HOV (hoogwaardig openbaar vervoer) en vraaggestuurd OV (openbaar vervoer), deelmobiliteit en elektrisch vervoer. Dat dekt dan ook de nieuwe post (€ 20.000) van "Het inzetten op meer mogelijkheden voor inwoners om elektrisch vervoer te delen".
De gezamenlijke budgetten van € 25.000 + € 40.000 +€ 20.000 = € 85.000 zijn zeker voldoende voor een mobiliteitsvisie op hoofdlijnen. Het ontwikkelen van die visie zal een aantal maanden in beslag nemen, sterk afhankelijk van het te kiezen proces met inbreng van meer of minder stakeholders. Die keuze bepaalt ook in hoeverre we budget beschikbaar houden voor de verdere uitwerking. Daar de uitwerkingen parallel kunnen gebeuren is een volledige planvorming binnen 2023 naar verwachting goed haalbaar.
Die uitwerkingen zullen gemaakt worden voor alle relevante aspecten, naast 30 km zonering en parkeren bijvoorbeeld ook elektrisch (deel)vervoer, fiets, voetgangers en OV. Op basis van de mobiliteitsvisie worden die onderwerpen gekozen en geprioriteerd. Bij veel en zware uitwerkingen verwachten wij dat er rekening gehouden moet worden met benodigd aanvullend budget; daarover zal duidelijkheid gegeven kunnen worden bij de VJN.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Output | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Doel | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal KM aangepakte fietspaden/straten | 9,7 | 1,5+ | 0 | 3,5 | ||||
Aantal VOP's (voetgangersoversteekplaatsen) / intelligente VOP's | 33/7 | 33/9 | 33/9 | 34/10 | ||||
Aantal toegankelijke buurtbushaltes (18 cm) | 26 | +22 | +4 | |||||
Aantal bushaltes 352 (Hoogwaardig openbaar vervoer HOV kwaliteit) | huidig | huidig | huidig | huidig | ||||
Aantal bushaltes met fietsenstallingen (HOV) | 7 | 10 | 10 | 10 | ||||
Aantal openbare fietslaadpalen | (0) | 0 | 0 | 0 | ||||
Aantal openbare laadpalen | 38 | 38 | 40 | 44 | ||||
Geregistreerde verkeersongevallen naar zwaarte | 2017 | 2021 | 2022 | Doel | ||||
Uitsluitend materiële schade (%) | 84,5 | 72 | ||||||
Opname ziekenhuis (%) | 10,7 | 9 | ||||||
Lichtgewond(en) (%) | 4,2 | 11 | ||||||
Dodelijke afloop (%) | 0,6 | 0 |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Wegenverkeerswet 1994 (WvW) | GVVP 2010 (het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan) |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) | MUP (Meerjaren UitvoeringsPlan) |
Parkeernota 2014-2020 (wordt in 2023 geactualiseerd) |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | 546 | 678 | 868 | 748 | 745 | 727 |
Baten | 32 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Saldo van baten en lasten | -514 | -622 | -813 | -693 | -690 | -672 |
Mutatie reserve | -18 | 14 | 12 | 10 | 8 | -1 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -533 | -609 | -800 | -683 | -682 | -673 |