Doel
We zorgen ervoor dat er voldoende, passende en betaalbare woningen zijn voor al onze inwoners.
- We zetten in op versnelling van de woningbouwopgave.
- We bouwen betaalbaar en sociaal voor de juiste doelgroepen.
- We gaan voor de juiste mix van instrumenten voorhanden om betaalbaar en sociaal het bouwen en om deze woningen in dit segment te behouden.
- Wij zetten in op de verbetering van de leefbaarheid van onze dorpen, wijken en buurten.
- We zorgen voor een gezonde leefomgeving en zetten daarbij in op het verduurzamen van de woningvoorraad, gezondheidsbevordering, klimaatadaptatie, natuur-inclusiviteit en vergroening en ruimte voor ontmoetingsplaatsen.
Reguliere activiteiten
- Uitvoering geven aan de Nota Wonen 2019, totdat de herziening van het woonbeleid gereed is.
- Advisering woningbouwprogramma's
- Stimuleren doorstroming
- Prestatieafspraken met woningcorporaties opstellen en uitvoeren
- Verduurzamingsopgave bestaande en nieuwe woningen
- Regionale en subregionale samenwerking beleidsveld wonen
Specifieke activiteiten 2023
Gezien de huidige woningnood zet de gemeente Renkum in op:
- Het streven dat 75% van de woningen binnen projecten betaalbaar is, met een mix van (sociale) huur en koop.
- Het inzetten op goed verhuurderschap door particuliere verhuurders en woningcorporaties.
- Het beschouwen van maatschappelijke en culturele doelen – in combinatie met wonen – bij het invullen van vastgoed.
Het rijksbeleid is op deze punten volop in beweging, om betaalbare woningen te realiseren en deze ook betaalbaar te houden. Deze onderwerpen staan deels ook op de agenda in de regio in het kader van de uitwerking van de Woondeal.
Binnen onze gemeente is er een flinke behoefte aan betaalbare woningen onder de NHG-grens ( N ationale H ypotheek G arantie) en in het sociale segment (koopwoningen rond de € 250.000 en sociale huurwoningen). Woningen voor ouderen zijn wenselijk met het oog op de doorstroming.
Het uitgangspunt van 75% betaalbaar (woningen onder de NHG-grens), betreft een streven dat getoetst moet worden op haalbaarheid. Dit vraagt om een verdere uitwerking zodat duidelijk is hoe hier in de praktijk mee om kan worden gegaan.
Op lokaal niveau is een mix van maatregelen en acties nodig. Van het actualiseren van het beleid zoals bij de nota Wonen, tot het concreet bemiddelen bijvoorbeeld via mediation in gevallen waarbij plannen dreigen vast te lopen tijdens de uitvoering. Achtereenvolgens worden deze maatregelen en acties benoemd.
Herziening van het woonbeleid
In de eerste 6 maanden van 2023 wordt gewerkt aan de actualisatie van de nota Wonen. We kiezen daarbij voor een programmatische aanpak. Hierdoor maken we een koppeling met de nieuwe Omgevingswet. Gezien de woningmarkt wordt in de nota Wonen/ programma Wonen, meer dan tot dusver het geval was, de uitvoering op de korte termijn gericht. De woningmarkt is dermate grillig dat flexibiliteit noodzakelijk is; een programmatische aanpak lijkt daarvoor meer geschikt. Daarbij kijken we naar het volkshuisvestelijk instrumentarium en zoeken we naar de juiste mix.
Het programma dient integraal van karakter te zijn en worden ook onderwerpen uit het sociaal domein opgenomen, zoals zorg, leefbaarheid en veiligheid en er wordt een relatie gelegd met de dorpsvisies.
Onderdeel van het nieuwe woonbeleid is het bevorderen van de doorstroming op de woningmarkt. We onderzoeken de maatregelen die hierin nodig zijn. Dit doen we om een beweging op de woningmarkt te creëren die met name voor de doelgroep starters en ouderen gunstig is.
Het versneld realiseren van nieuwbouwwoningen, door het omarmen van kansen die zich voordoen
Vanuit de hogere overheden en de regio wordt sterk ingezet op het versnellen van de woningbouwproductie en het realiseren van woningen in het betaalbare segment. Wij werken daar uiteraard al aan. De uitdaging is het gelijktijdig versnellen van de woningbouw in combinatie met het realiseren van voldoende betaalbare woningen.
De benodigde woningen worden gerealiseerd binnen de bebouwde kom. Kansen, soms eenmalig, binnen de stedelijke contouren van onze kernen moeten daarom maximaal benut worden om de aantallen woningen te behalen. Dat kan alleen op een verantwoorde manier indien meerdere aspecten in samenhang worden bekeken. Het huidige visiedocument voor Centrum Oosterbeek vraagt daarom bijvoorbeeld om een toetsing, waar nodig aanscherping en een uitvoeringsprogramma. Voor Wolfheze betekent dit dat we willen sturen op samenhang, waarbij de toekomst van Wolfheze als geheel wordt bezien in het licht van de mogelijke herontwikkeling van de locatie Pro Persona. Alleen op deze manier kunnen binnen de stedelijke contouren voldoende woningen worden gebouwd.
De bouw van tijdelijke woningen ondersteunen we door procedurele knelpunten en vraagstukken rondom beschikbaarheid locaties voor zover mogelijk weg te nemen.
Voor tijdelijke woningen maken we samen met aanbieders een plan voor realisatie.
Prestatieafspraken met Vivare en de RHV
Een keer in de twee jaar actualiseren we de prestatieafspraken. Om extra aandacht voor de uitvoering van de afspraken te krijgen (dus minder globale procesafspraken) hebben we twee werkgroepen in het leven geroepen; de werkgroep leefbaarheid waarin het SD en het RD en Vivare samen werken aan veilige en leefbare buurten en de werkgroep duurzaamheid.
Het realiseren van nieuwe sociale huurwoningen staat hierbij eveneens hoog op de agenda.
Inzet mediation en maatwerktrajecten
Veel (woningbouw)ontwikkelingen lopen vertraging op door langdurige procedures.
Mediation kan in sommige gevallen een effectief middel zijn, om te zorgen dat o.a. woningbouw toch gerealiseerd wordt zonder langlopende planologische procedures en finale uitspraken door rechters. Inmiddels hebben we wat ervaring opgedaan met mediation. Deze ervaringen stemmen optimistisch. Daarom willen we hiervoor een structureel budget inzetten.
Parallel daaraan zien we dat het extra inzetten op actieve samenwerking met de omgeving om langlopende handhavings-procedures te voorkomen, door de samenleving wordt omarmd. Dit vraagt maatwerk. Een actueel voorbeeld is op dit moment de gesprekken die gevoerd worden bij het Zweiersdal. Daarvoor zijn structureel beperkte middelen nodig, voor het opstellen van bijvoorbeeld een landschapsanalyse bij de casus Zweiersdal.
Beleidsindicatoren en kengetallen
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Doel | |
Bevolking (aantallen) | 31.338 | 31.302 | 31.419 | 31.417 | nb | |
Woningvoorraad | 14 763 | 14.908 | 14.985 | 15003 | nb | |
Verdeling eigendom | 61,36% Koop – 37,98 Huur | 62,82 % Koop – 36,92% Huur | 62,72 % Koop – 36,72% Huur | 62,86 % Koop – 36,87% Huur | nb | |
Verdeling type (gemeente breed) | 69% eengezins-woning – 31 % meergezins-woning | 69% eengezins-woning – 31 % meergezins-woning | nb | |||
Aantal huishoudens | 14.419 | 14.461 | nb | |||
Verdeling huishoudens: | 36,68% | 36,5% | nb | |||
Gemiddelde WOZ waarde woningen gemeente Renkum (BBV) | € 259.000 | € 283.000 | €303.000 | €316.000 | nb | |
Nieuwbouw en sloop | 19//59 | 82//13 | 38//9 | 24//1 | nb | |
Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen) (BBV) | 5,5 | 2,5 | 2 | nb |
nb = (nog) niet bekend
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wettelijke taak | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Nota Wonen 2019 | |
Beleidsnotitie wonen en zorg | |
Subregionale woonagenda | |
Regionale huisvestingsverordening |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | 196 | 199 | 201 | 137 | 137 | 137 |
Baten | 54 | 35 | 25 | |||
Saldo van baten en lasten | -142 | -164 | -176 | -137 | -137 | -137 |
Mutatie reserve | ||||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -142 | -164 | -176 | -137 | -137 | -137 |