Doel
- Het realiseren van een leefomgeving met hoge kwaliteit.
- Gebruik en bescherming zijn in evenwicht, toegesneden op de maatschappelijke behoeften, ondersteund door effectieve dienstverlening en vergunningverlening.
- Dit vraagt om investeringen in dienstverlening, digitalisering, integraal werken, participatie en nieuwe wijzen van werken.
Reguliere activiteiten
Omgevingswet
- Integrale benadering van de leefomgeving
- Meer inzicht en overzicht in het omgevingsrecht
- Vergroten van de lokale afwegingsruimte
- Verbeteren van de dienstverlening
Ruimtelijke ontwikkeling
- Werken volgens de vastgestelde RO processen
- Grip op ruimtelijke ontwikkelingen en (pro)actief acteren
- Stedenbouwkundige kaderstelling
- Gebiedsontwikkeling
- Privaatrechtelijke overeenkomsten
- Centrumontwikkeling (Oosterbeek, Doorwerth, Renkum)
Openbare Ruimte
- In stand houden van onze kapitaalgoederen (bijv groen, riolering, wegen) die de openbare ruimte vormen en deze, waar financiering vanuit de kostendekkingsplannen mogelijk is, laten meebewegen met de (veranderende) wensen en eisen aan de leefomgeving
Grondbedrijf
Het grondbedrijf betreft de interne ontwikkelrol van de gemeente. Het gaat hierbij om
- grip op interne en externe ontwikkelprojecten (financieel, tijd, risico's)
- bepalen kansen en risico's bij ontwikkellocaties
- bepalen ontwikkelpotentie van grondposities
- prioritering daarin van onze eigen gronden en het niet-kernareaal vastgoed
- opdrachtgever voor de (her)ontwikkeling van eigen gronden
Specifieke activiteiten 2023
Integrale ontwikkeling leefomgeving
Aanbrengen samenhang diverse opgaven leefomgeving
We gaan versnelling aan brengen in het aanpassen van de leefomgeving aan de opgaven die we komende decennia hebben. De belangrijkste opgaven voor ons, zijn:
- Energietransitie;
- aanpassen aan veranderend klimaat;
- woningbouwopgave;
- in samenwerking met het Sociaal Domein bevorderen van bewegen, spelen en ontmoeten (ondersteunen sociale cohesie);
- in samenwerking met het Sociaal Domein grip op gezondheid (hitte, plaagdieren enz);
- terugdringen snelheden in de bebouwde kom om ontmoeten, leefbaarheid, veiligheid, bewegen en spelen de ruimte te geven. Tevens krijgt parkeren een plek in dit kader;
- bevorderen van biodiversiteit.
De genoemde opgaven hebben invloed op elkaar en dienen in een beperkte ruimte gerealiseerd te worden. Het wordt drukker en heldere keuzes zijn noodzakelijk. Integrale afwegingen in het ruimtelijk domein in samenwerking met het sociale domein zijn meer dan voorheen noodzakelijk, met voldoende ruimte voor participatie.
In 2023-2024 willen we komen tot heldere kaders met prioriteitstelling daarin opdat we efficiënt en resultaatgericht de opgaven vorm kunnen geven in ruimte en in tijd. Hierin speelt samenwerking met de maatschappij een centrale rol.
uitvoering:
- In 2023-2024 gaan we de opgaven in samenhang met elkaar vormgeven.
- Het resultaat is een plan hoe we in de komende jaren de opgaven organisatorisch en fysiek vorm kunnen geven in de tijd en met de beschikbare financiële middelen.
- We kiezen hierbij voor een programmatische aanpak.
- Het programma ontwikkelen we in samenwerking met het Sociaal Domein en met de maatschappij (denk hierbij aan soortgelijke aanpak als bij de ontwikkeling van de omgevingsvisie)
- We maken een koppeling met het programma Wonen en het programma Duurzaamheid.
- Daarnaast richten we ons ook op snel resultaten bereiken (laaghangend fruit).
- Onderwerpen als gezondheid, sociale cohesie, ontmoeten, bewegen en spelen, veiligheid en zorg krijgen een (fysieke) plek.
Actualiseren nota Grondbeleid
Het opzetten van een gemeentelijk grondbedrijf, in gang gezet in 2022, sluit naadloos aan bij het voornemen om meer regie te pakken bij projecten, zoals verwoord in het collegeperspectief. Het grondbedrijf is daarbij een onmisbare schakel, als opdrachtgever voor eigen ontwikkellocaties en adviseur bij ontwikkelprojecten van derden. In 2023 wordt de nota Grondbeleid herzien. De huidige nota dateert uit 2007 en is dringend aan herziening toe. In de nota Grondbeleid wordt beschreven hoe ruimtelijke doelen van de gemeente gerealiseerd worden met financieel economische instrumenten en hoe de sturing daarop plaatsvindt. Zaken als grondexploitatie, kostenverhaal, fondsvorming en grondprijsbeleid krijgen een plek in de op te stellen nota Grondbeleid. Naast de keuze voor actief of passief grondbeleid zijn diverse keuzes die in de aanloop naar de nieuwe nota gemaakt worden.
De actualisatie van de nota Wonen gaat hand in hand met de actualisatie van de nota Grondbeleid. Deze trajecten zijn nauw met elkaar verbonden en we trekken dan ook samen op.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Voor dit product zijn er geen specifieke beleidsindicatoren en kengetallen.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Omgevingswet | Beleidsnota’s fysieke leefomgeving |
Ruimtelijke ontwikkeling | Visie Landgoederen en Buitenplaatsen |
Visie op Implementatie Omgevingswet | |
Regels en verordeningen fysieke leefomgeving | |
Ruimtelijke ontwikkeling | |
Nota Wonen 2014 | |
Beleidsnotitie wonen en zorg | |
Huisvesting zorgdoelgroepen | |
Ruimtelijke visie | |
Vigerend bestemmingsplanbeleid | |
Nota economie | |
Nota grondbeleid 2007 |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Lasten | 815 | 2.922 | 3.435 | 3.895 | 3.186 | 528 |
Baten | 449 | 2.092 | 2.860 | 3.507 | 2.910 | 252 |
Saldo van baten en lasten | -366 | -830 | -575 | -388 | -276 | -276 |
Mutatie reserve | 110 | 63 | ||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -256 | -767 | -575 | -388 | -276 | -276 |