Paragrafen

4. Financiering

Treasurybeleid gemeente Renkum
De doelstelling van ons treasurybeleid is op hoofdlijnen het blijvend toegang houden tot financiële markten tegen acceptabele condities, zonder ongewenste risico’s en tegen minimale kosten. Daarnaast willen we renteresultaten optimaliseren, een goede financiële infrastructuur opzetten en onderhouden en adequate informatiestromen realiseren.
Het realiseren van deze doelstellingen heeft continu de aandacht. Hiervoor is het nodig maatregelen te treffen op het gebied van risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer.

Risicobeheer

Renterisicobeheer
Het renterisico van een gemeente is te verdelen in renterisico over vlottende schuld (looptijd < 1 jaar) en renterisico over vaste schuld (looptijd > 1 jaar).
Het renterisico over vlottende schuld wordt bepaald in relatie tot de kasgeldlimiet. Deze limiet geeft de maximaal toegestane omvang van de vlottende schuld weer. De hoogte van de kasgeldlimiet is een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage van de omvang van de begroting per 1 januari. In tabel A vindt voor 2023 tot en met 2026 de toetsing aan de kasgeldlimiet plaats. Op basis van de huidige leningenportefeuille is het noodzakelijk om extra langlopende financiering aan te trekken vanaf 2024. De financieringsbehoefte bedraagt € 2,9 miljoen voor 2024, € 6,3 miljoen voor 2025 en € 30,8 miljoen voor 2026. Wanneer we overgaan tot het aantrekken van deze langlopende financiering, voldoen we aan de kasgeldlimiet.

Bedragen x € 1.000

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Netto vlottende schuld

Vlottende schulden

0

0

11.669

18.046

18.042

18.024

Vlottende middelen

9.763

9.750

9.539

9.539

9.539

9.539

Netto vlottende schuld (+) of overschot middelen (-)

-9.763

-9.750

2.130

8.507

8.503

8.485

Toegestane kasgeldlimiet

Begrotingstotaal

90.506

102.381

101.318

100.768

102.664

100.180

Kasgeldlimiet (in % van de grondslag)

0

0

0

0

0

0

Minimum bedrag

300

300

300

300

300

300

Toegestane kasgeldlimiet

7.693

8.702

8.612

8.565

8.726

8.515

Ruimte onder kasgeldlimiet

17.456

18.453

6.483

58

223

30

Tabel A Kasgeldlimiet

Het renterisico over vaste schuld wordt bezien in relatie tot de renterisiconorm. Deze norm geeft de maximaal toegestane omvang van dat deel van de vaste schuld waarover renterisico wordt gelopen weer. De norm houdt in dat we maximaal over 20 % van het begrotingstotaal renterisico mogen lopen. De raming van de ruimte/overschrijding voor de jaren 2023 tot en met 2026 is weergegeven in tabel B. De raming is gebaseerd op de huidige leningenportefeuille.

Bedragen x € 1.000

2023

2024

2025

2026

(1) Renteherzieningen

(2) Aflossingen

2.155

2.168

2.180

1.693

(3) Renterisico (1+2)

2.155

2.168

2.180

1.693

(4) Renterisiconorm

20.051

20.016

20.008

19.965

(5) Ruimte onder renterisiconorm (4-3)

17.896

17.848

17.828

18.272

Berekening renterisiconorm

(4a) Begrotingstotaal

100.257

100.082

100.039

99.827

(4b) Vastgesteld percentage

20%

20%

20%

20%

(4)  Renterisiconorm (4a x 4b)

20.051

20.016

20.008

19.965

Tabel B Renterisiconorm

Kredietrisicobeheer
In tabel C vindt u een overzicht van de door de gemeente Renkum verstrekte gelden, gegroepeerd per risicogroep. De groepen zijn (globaal) gerangschikt naar oplopend risico.

Risicogroep
Bedragen x € 1.000

Met/zonder
(hyp.) zekerheid

Restant schuld per
31-12-2022

Gemeenten/provincies

zonder

Overheidsbanken

zonder

Financiële instellingen (A en hoger)

zonder

3.375

Overige toegestane instellingen

met en zonder

2.077

Totaal

5.452

Tabel C Kredietrisico op verstrekte gelden

Gemeentefinanciering

Financiering
De leningenportefeuille per 31 december 2022 is weergegeven in tabel D. De mutaties in 2022 en de invloed hiervan op de gemiddelde rente is terug te vinden in tabel E.

Leningnummer

Oorspr. bedrag

Aanvang

Einde looptijd

Rente

Aflossing 2022

Restant 31-12-2022

40107281

3.000

2012

2022

2,63 %

300

0

40.109.666

5.000

2015

2025

0,56 %

500

1.500

Lening optisport

728

2015

2029

4,96 %

52

364

Lening prv Noord Brabant

8.000

2018

2038

1,35 %

400

6.400

40113864

10.000

2020

2040

0,53 %

500

9.000

Totaal

1.752

17.264

Projectlening Mfc Doelum

5.830

2014

2034

2,87 %

253

4.413

Projectlening Mfc Doelum

9.370

2014

2054

3,22 %

139

8.601

Projectlening scholen Renkum

5.200

2018

2058

1,577%

130

4.680

Projectlening scholen Renkum

300

2018

2038

1,29 %

15

240

Projectlening school Doorwerth

6.200

2022

2062

1,29 %

6.200

Totaal projectfinanciering

537

24.134

Totaal

2.577

41.398

Tabel D Leningenportefeuille (bedragen x € 1.000)

Bedragen x € 1.000

Bedrag

Gemiddelde rente

Stand per 1 januari 2022

19.016

0,95 %

Nieuwe leningen

Reguliere aflossingen

1.752

1,45 %

Vervroegde aflossingen

Renteaanpassingen (oud percentage)

Renteaanpassingen (nieuw percentage)

Stand per 31 december 2022

17.264

0,93 %

Tabel E Mutaties in leningenportefeuille (excl. projectleningen)

Uitzetting
De door de gemeente uitgezette (lange termijn) gelden zijn als volgt onder te verdelen:

Bedragen x € 1.000

Stand per 31-12-2022

Gemiddeld Rendement

Deelnemingen

928

17,5 %

Leningen

4.524

1,3 %

Totaal

5.452

4,1 %

Tabel F Uitgezette gelden

Relatiebeheer
Huisbankier van de gemeente Renkum is de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Het grootste deel van onze reguliere bankzaken loopt via deze bank. Door de invoering van het Schatkistbankieren per 1-1-2014 moeten wij overtollige middelen overboeken naar de schatkist. Op het gebied van gemeentefinanciering wordt gebruik gemaakt van diverse financiële instellingen. Voordat middelen worden aangetrokken of uitgezet, worden offertes aangevraagd bij minimaal twee instellingen. Vervolgens wordt gekozen voor die instantie die de meest gunstige condities voor de gemeente aanbiedt.

Kasbeheer

Evenals voor lange termijn financiering wordt ook voor korte termijn financiering de tarieven van een tweetal instellingen met elkaar vergeleken.
Sinds de invoering van het schatkistbankieren moeten (tijdelijke) overtollige middelen worden gestort in de schatkist van het rijk. Dit geldt tot 1 juli voor alle middelen boven de drempel van 2 % van het begrotingstotaal met een minimale drempel van € 1.000.000. In verband met de diverse betaalstromen (salarissen, loonbelasting, uitkeringen en voorschotten sociaal domein, betaalbatches crediteuren) merken wij dat het drempelbedrag regelmatig niet volstaat. Wij dienen, op basis van kortlopende liquiditeitsoverzichten en bezettingsgraad, soms meer saldo op onze lopende rekeningen te hebben, omdat gemeente Renkum maximaal € 1.500.000 per dag kan laten terugstorten. Een hoger bedrag dient minstens 5 werkdagen van te voren worden aangevraagd. Automatisch afromen bij BNG is dan ook geen optie. De kosten (fte) wegen niet op tegen de baten (0% creditrente).

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2022 15:19:53 met de export van 10/19/2022 15:12:54