Paragrafen

2. Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Voor de inventarisatie van risico’s zijn de risico’s ingedeeld naar de programma’s in de jaarstukken. Niet alle risico’s zijn daadwerkelijk risico’s voor het weerstandsvermogen van de gemeente. Risico’s waarvoor reeds een voorziening, verzekering of bestemmingsreserve is gevormd, worden niet meegenomen in deze inventarisatie. Dit geldt ook voor risico’s waarvoor reeds in de projectbegroting c.q. de kostencalculatie een post onvoorzien is opgenomen.

Van de risico’s is beoordeeld:

  • of het een incidenteel (I) of structureel (S) risico betreft;
  • wat de kans is dat het risico zich voordoet op een schaal van 1 (zeer klein) tot 5 (zeer groot);
  • wat het financiële gevolg van het risico is van een schaal van 1 (€ 0 - € 25.000) tot 5 (meer dan €250.000);
  • de totale score door de kans te vermenigvuldiging met het financiële gevolg;
  • hoe het risico zich geeft ontwikkeld na de vorige rapportage (gestegen +; gelijkgebleven =; gedaald -/-)
  • met welk risicobedrag is gerekend voor 2023.

P

Risico

Omschrijving

I/S

Kans

Omvang

Score

Ontwikkeling

Bedrag 2023

1

Wmo en jeugd-wet

Volume zorgconsumptie kan hoger liggen dan de verwachting / de rijksbijdrage.
Wijziging woonplaatsbeginsel jeugd kan financiële consequenties met zich meebrengen.

I/S

4

5

20

-/-

629.000

1

Door-decen-tralisa-tie
Beschermd wonen

Financieel risico komt langs een ingroeipad van 10 jaar ten laste van de gemeente

S

5

5

25

-/-

100.000

1

Inko-mens-voorziening

De bestandsomvang is 2022 mede door de economische effecten  gedaald. Ook het voorlopig budget is  met € 600.000 naar beneden bijgesteld in de meicirculaire. Op basis van de huidige uitgaven blijven de totale uitgaven naar verwachting net binnen de Rijksbijdrage. Met de septembercirculaire zal duidelijk worden in hoeverre dit budget opnieuw  wordt bijgesteld en wat het voorlopig budget voor 2023 zal zijn.  De lasten van bijstand worden begroot op het toegekende rijksbudget plus een gedeelte van het eigen risico  voor de gemeente.

I

2

5

10

-/-

75.000

1

Minimarege-lingen

De minimaregelingen zijn een open einderegeling waar iedere inwoner die recht heeft een aanvraag voor kan indienen. Het beschikbare budget is lager dan het aantal inwoners dat een beroep kan doen op de regelingen

I

2

5

10

+

75.000

1

Bijzon-dere bij-stand

Het rijk roept gemeenten op inwoners te ondersteunen die hun energielasten niet kunnen opbrengen. Dit kan tot gevolg hebben dat het budget bijzondere bijstand ontoereikend is.

I

3

5

15

+

125.000

1

Wet inbur-gering

Landelijk gaan er geluiden op dat de middelen die het Rijk ter beschikking stelt voor de nieuwe Wet Inburgering niet toereikend zullen zijn om de kosten te dekken die de uitvoering met zich mee zal brengen.

S

3

4

12

=

88.000

1

Opvang vluchte-lingen, asiel-zoekers en status-hou-ders

Risico dat opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, de opvang van asielzoekers en extra taakstellingen voor het huisvesten van status meer inzet vraagt dan kan worden geleverd.

I

3

4

12

+

88.000

1

Onder-wijs-huis-vesting

Prijsstijgingen hoger dan VNG normbekostiging

S

3

5

15

+

125.000

1

Exploi-tatie MFC-Doelum

Exploitatietekorten MFC Doelum en onzekerheid energietarieven

S

3

4

12

+

88.000

2

Grond-projec-ten

Dit betreft twee risico’s:

  1. Niet terug verdienen boekwaarde niet in exploitatie genomen projecten.
  2. Renterisico bij niet volgens planning realiseren van verwachte opbrengsten.

I

2

5

10

+

196.000

2

Om-gevingswet/ Wet kwali-teits-borging voor het bouwen

Voor nieuwe taken binnen de WKB kunnen geen leges worden geheven. Daarnaast kunnen bepaalde bouwleges niet meer opgelegd worden.

S

5

4

20

=

158.000

2

Spoo-rweg-onder-door-gang Wolf-heze

Alle kosten noodzakelijk voor de voorbereiding en realisatie van het kunstwerk zijn opgenomen in de investeringsraming.
Voor de gemeentelijke onderdelen binnen het project wordt projectmanagement ingehuurd. Overige kosten zijn op dit moment niet voldoende in beeld.

S

4

4

16

=

0 (risico ontstaat na oplevering)

2

Verkeer

(Economische) ontwikkelingen als groei van het aantal voertuigen per huishouden, vergrijzing in de dorpen, modernisering van het wagenpark en het aantrekken van de aannemersmarkt zetten de verkeersveiligheid onder druk. Hierbij lopen we het risico aansprakelijk gesteld te worden. We hebben geen budget voor ad hoc aanpassingen maar  alleen  budget voor aanpassingen binnen groot onderhoud en reconstructie.

S

2

5

10

=

25.000

2

Bodem-taken

Risico dat overdracht van bodemtaken van provincie naar gemeente niet gepaard gaat met voldoende middelen.

S

3

4

12

=

88.000

2

Afval-verwij-dering en -verwerking

Kosten en opbrengsten zijn afhankelijk van de mate waarin inwoners afval scheiden. Daarnaast kunnen de verwerkingstarieven van sommige afvalstromen gedurende het kalenderjaar wijzigen.  Wanneer dit afwijkt van de prognoses, komt dit ten laste / gunste van de voorziening.

S

5

4

20

=

150.000 tlv voorziening afvalstoffenheffing

2

Open-bare verlich-ting

Additionele inkomsten zorgen voor een kostendekkende businesscase. Deze inkomsten zijn ingeschat op basis van reële aannamen en terughoudende berekeningen. Echter het blijft niet geheel te voorspellen welke effecten toekomstige ontwikkelingen daadwerkelijk hebben op de hoeveelheid additionele inkomsten.

S

2

5

10

=

0 (risico ontstaat vanaf 2024)

2

Land-schap

Bestrijding invasieve exoten als Japanse Duizendknoop, Reuzenbereklauw en plaagsoorten als eikenprocessierups.

I

5

3

15

=

68.000

2

Klimaatveran-dering

Risico op schade door extreem weer

S

3

4

12

=

88.000

3

Ge-meen-telijke gebou-wen

Er wordt geen onderhoud uitgevoerd aan de gebouwen die vallen onder niet-kernareaal.  
Calamiteitenonderhoud gemeentehuis en gemeentewerf. Renovatie kernareaal is onderdeel van het uitvoeringsdeel vastgoedplan

I/S

5

5

25

=

225.000

3

Ge-meentelijk vast-goed

Stijging tarieven energie

S

4

4

16

+

123.000

3

Wacht-geld

Verlengde wachtgeldverplichting ivm ziekte oud wethouder (Nieuwe wachtgeldrechten na verkiezingen niet meegenomen)

I

3

5

15

-/-

360.000

3

For-matie

Risico dat personeelskosten (inclusief ziektevervanging en invulling vacatures) niet kunnen worden opgevangen binnen het beschikbare budget

S

4

5

20

=

245.000

3

Cybe-aanval-len en bevei-ligings-inciden-ten

De gemeentelijke informatievoorziening kan gehacked worden. (VB Hof van Twente, Lochem) Het financiële risico omvat onderzoekskosten, herstelkosten en tijdelijk stilvallen van de bedrijfsvoering. Voor nu hebben we de beveiliging op orde en we monitoren dit continu. Door een toename van de externe dreigingen zien wij echter toch een toename van dit risico.

I

3

5

15

+

250.000

3

Con-nectie

Risico dat de gemeente wordt aangesproken voor risico’s bij de Connectie
Risico dat wijziging in bekostigingssystematiek leidt tot onvoorziene kaderwijzigingen
Risico van onverwachte meerkosten bij de realisatie van regionale IT-projecten.

I/S

3

5

15

-/-

392.000

F

Alge-mene uit-kering

Risico dat gemeentelijke uitgaven inclusief prijsstijgingen afwijken van de ontwikkeling van het gemeentefonds.
Risico van een uitname uit het gemeentefonds voor stijgende declaraties binnen het Btw-compensatiefonds.

I

2

5

10

-/-

75.000

F

Loon- en prijs-stij-gingen

Risico dat gereserveerd bedrag voor loon- en prijsstijgingen onvoldoende is om inflatie te compenseren.

S

3

5

15

+

150.000

Overig

413.000

Totaal

4.249.000

Het totaal van de risicobedragen per programma is als volgt becijferd.

Risico’s
Bedragen x
€ 1.000

2023
Inc

2023
Str

2024
Inc

2024
Str

2025
Inc

2025
Str

2026
Inc

2026
Str

Samenleving

604

885

94

0

443

0

611

0

Omgeving

308

369

34

74

34

0

34

123

Organisatie

1.245

518

55

0

55

0

55

225

Financiën

160

161

9

0

7

0

7

0

Totaal

2.317

1.932

191

74

538

0

706

348

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2022 15:19:53 met de export van 10/19/2022 15:12:54