Paragrafen

3. Onderhoud kapitaalgoederen

Gemeentelijke gebouwen

Bij het onderhoud van gemeentelijke gebouwen wordt onderscheid gemaakt tussen onderhoud aan algemene gebouwen en aan schoolgebouwen. In deze paragraaf gaat het om het onderhoud van de algemene gebouwen omdat voor de schoolgebouwen veelal de onderhoudsverplichting bij de schoolbesturen ligt, een enkele uitzondering daar gelaten.

Kengetallen

Beheercategorie

Aantal gebouwen

Kernareaal

38

Niet kernareaal

26

TOTAAL

64

Vastgoedplan

De maatregelen die aan de gemeentelijke gebouwen moeten plaatsvinden gebeurt op basis van het vastgoedplan-uitvoeringsdeel dat door ons is vastgesteld in augustus 2021 en ter informatie aan uw raad is gestuurd. Onderdeel van het uitvoeringsdeel is een  faseringsplan. In september 2021 heeft u ingestemd met het duurzaam meerjarenonderhoudsplan (DMJOP) en is de voorziening weer in het leven geroepen. In het DMJOP zijn de onderhoudswerkzaamheden voor een periode van vijftien jaar opgenomen. Jaarlijks wordt de DMJOP bijgewerkt aan de hand van de werkelijke toestand van de gebouwen. Het DMJOP wordt 3-jaarlijks geactualiseerd. Het vastgoedplan geldt voor alle gemeentelijke gebouwen, dus ook die vallen onder de overige begrotingsposten. Financieel en qua maatschappelijk nut vallen die gebouwen echter onder de betreffende begrotingspost.

Onderhoud
Voor de instandhouding van de gebouwen in het kernareaal wordt planmatig onderhoud uitgevoerd op basis van het DMJOP. Hierin zijn de gemeentelijke sportaccommodaties die onder het kernareaal vallen en niet verzelfstandigd of geprivatiseerd zijn ook meegenomen. Totaal is gemiddeld per jaar  ongeveer € 240.000 nodig om het planmatig onderhoud uit te kunnen voeren.

Het onderhoudsniveau van de werkzaamheden dat is uitgevoerd is sober en doelmatig (gemiddeld “redelijk” conditieniveau). Dit komt in grote lijnen overeen met de conditiescore 3 conform NEN 2767, zoals dat is opgenomen in het vastgestelde beleidsdeel van het vastgoedplan 2020.

Inflatie
Om het bedrag in de reserve (voorziening) groot onderhoud op het gewenste prijspeil te houden, is zowel over de inhoud van de reserve (voorziening) als op de storting in de reserve (voorziening) een inflatiecorrectie toegepast. De inflatiecijfers worden ontleend aan de prijsindexcijfers bouwkosten nieuwbouwwoningen van het CBS.

Achterstallig onderhoud/ risico’s/ maatregelen
De gebouwen in het niet-kernareaal bevatten over het algemeen uitgesteld onderhoud. Deze gebouwen worden door de gemeente van de hand gedaan en niet onderhouden. In het door ons vastgestelde uitvoeringsplan is aangegeven binnen welke termijn deze gebouwen vervreemd dienen te worden.

Renovaties en nieuwbouw
In het uitvoeringsplan vastgoed staan de gemeentelijke gebouwen die voor nieuwbouw of renovatie in aanmerking komen opgenomen.

Schoolgebouwen
De gemeente heeft een zorgplicht als het gaat om renovatie, nieuwbouw en uitbreiding. Voor de gemeente Renkum zijn de onderwijsgebouwen in het nieuwe Integraal Huisvestingsplan (IHP) geregeld, dat in september 2021 is vastgesteld.

Gemeentehuis en gemeentewerf
Eind 2022 wordt een voorstel voor definitieve besluitvorming toekomstige huisvesting gemeentehuis en gemeentewerf aangeboden.

Voorziening en reserve gemeentelijke gebouwen
Naast de voorziening, die door uw raad in september 2021 weer in het leven is geroepen, dat gebruikt wordt voor de uitvoering van het DMJOP, staan de volgende middelen nog ter beschikking waarbij wordt voorgesteld om deze in te zetten voor de toekomstige huisvesting van de gemeente (gemeentehuis en gemeentewerf):

  • Reserve onderhoud gebouwen
  • Jaarlijkse storting reserve onderhoud gebouwen
  • Reserve voorziening gebouwen
  • Restant jaarlijkse storting reserve voorziening gebouwen

Overige bouwwerken
Alle kunstwerken en (martiale) monumenten zijn geïnventariseerd en in GBI verwerkt.

Gronden
Beheer van gronden gemeente Renkum gebeurt op verschillende wijzen: verhuur, pacht, erfpacht en opstal. Wanneer duidelijk is dat de gemeente de grond zelf niet nodig heeft, nu of op termijn, wordt deze verkocht.

Wat gaan we in 2023 doen?

Uitwerking geven aan uitvoeringsplan vastgoed
In het uitvoeringsplan is een faseringsplan opgenomen. Voor 2023 staan de volgende activiteiten opgenomen ten behoeven van het kernareaal, voor zover deze nog niet benoemd staan in deze paragraaf:

  • Start maken met opstellen routekaart verduurzaming vastgoed
  • Start maken optimaliseren exploitatie vastgoed
  • Planontwikkeling gemeentelijke huisvesting (gemeentehuis en gemeentewerf) op basis van raadsbesluit (zie ook hierna)

Daarnaast wordt (verder) gewerkt aan:

  • Verbeteren vastgoedregistratie
  • Haalbaarheid privatiseren verschillende gebouwen/ sportparken
  • Uitvoeren noodzakelijk onderhoud gemeentehuis en gemeentewerf

Onderhoud
Conform het DMJOP wordt onderhoud uitgevoerd aan het kernareaal.

Renovaties en nieuwbouw
Sportaccommodaties
In 2023 vindt de renovatie van de sporthal Doorwerth en de gymzaal Van Spaenweg plaats.

Schoolgebouwen
In de periode 2023-2026 staan de volgende scholen als volgt aangemerkt:

  • Renovatie Paasberg Oosterbeek (oud deel): opstellen businessplan
  • Renovatie Prinses Beatrix Renkum en Wolfheze: opstellen businessplan
  • Nieuwbouw Leerdeel Doorwerth: afronden ontwerpfase, start realisatiefase

Gemeentehuis en gemeentewerf
De geplande noodzakelijk (achterstallig) onderhoud (herstelwerkzaamheden) voor 2023 wordt conform het 5 jarenplan (tot en met 2026) uitgevoerd. Dit om de bedrijfsvoering niet in gevaar te brengen. Verder wordt er uitwerking gegeven aan het raadsbesluit omtrent de toekomstige huisvesting.

Gronden
In 2023 gaan we verder met de huidige vorm van beheer en wordt bij vrijkomende gronden beoordeeld of ze afgestoten kunnen worden.

Deze pagina is gebouwd op 10/19/2022 15:19:53 met de export van 10/19/2022 15:12:54